Pääkirjoitus 2/2024.
Jokainen motoristi tietää hyvin sen tunteen, joka mahan pohjassa kihelmöi lämpötilojen noustessa plussalle ja asfaltin paljastuttua jäisten polanteiden alta. Joko olisi aika kaivaa oma kaksipyöräinen matkakumppani esille talvisäilöstä ja kokea kauden ensi puraisu vapauden tunnetta ja poltetta haaveiden pyöräreissulle kohti pohjoista?
Oma kauteni Lapin leveyspiireillä on alkanut joskus jo maaliskuussa jatkuen lokakuun puolelle riippuen keleistä. Kaipuu tien päälle on kova ja varsinkin pohjoisen yötön yö, sekä karut maisemat vetävät puoleensa puhumattakaan Norjan jylhistä vuoristoteistä. Ennen pidempiä reissuja täytyy kuitenkin testata sekä oma, että pyörän kunto tekemällä muutamia lyhyempiä reissuja. Pyörän hallinnan kertaaminen ei ole pahitteeksi kokeneemmallekaan motoristille ja tätä varten järjestetään myös kauden alkajaisiksi kertauskursseja, joita kannattaa tiedustella paikallisten moottoripyöräkerhojen kautta. Varsinkin tien päällä äkkinäiset tilanteet vaativat vaistomaista toimintaa, jota ei saavuteta ilman harjoittelua ja kertaamista. Hätäjarrutuksen, sekä työntöohjauksen mahdollistama nopea väistöliike ovat käytännön henkivakuutuksia yllättävissä tilanteissa tien päällä. Myös moottoripyörän ja -pyöräilijän näkyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota pukeutumalla huomioväreihin ja kiinnittämällä huomiota ajoneuvon oikeaan paikkaan ajoradalla. Mikään ei kuitenkaan korvaa turvallisuudessa tärkeintä, eli ennakoivaa ajotapaa liikenteessä!
Tässä numerossa käsittelemme kaksipyöräisiä enemmänkin, myös lihasvoimalla toimivia. Kaikkia välineitä kaksipyöräisissä leimaa samat asiat: halua tutkia ympäristöä nopeammin ja laajemmin, sekä kokea se vapauden tunne, jonka voi tuntea vaikkapa tunturin kylkeä alas fillarilla viilettäen, tai moottoripyörällä pitkin Tenojoen rantoja myötäilevää mutkaista ihanuutta päristellen kohti Jäämerta.
Lappi toimii suosittuna reittinä Etelä-Euroopasta Nordkappiin ja muualle pohjoiseen Norjaan. Kummatkin pääväylät valtatie 21, sekä Valtatie 4 imevät moottoripyörällä matkaavia kohti pohjoista. Nämä samat väylät ovat myös raskaan liikenteen pääreitteinä ja teiden kunto on paikoitellen huono. Maisemia ajon aikana ihailtaessa myös luonto voi yllättää ja räkkää paossa tien päällä oleva porotokka aiheuttaa vaaratilanteen. Riskit on hyvä tunnistaa jo etukäteen.
Moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2023 Lapin tieliikenteessä kuoli 2 moottoripyöräilijää, loukkaantuneita oli 4. (Lähde: Liikenneturva.fi)
Lapin Pelastushelikopteri tuo uuden suorituskyvyn Lapin pelastuslaitoksen käyttöön, kun uusi kevytyksikkömme valmistuu kesän alkuun mennessä. Yksikkö tukee tieliikenneonnettomuuksissa pelastamista tehokkaiden raivausvälineiden, sekä uuden ja modernin vaahtosammutusjärjestelmän avulla. Yksiköstä löytyy myös pelastuslaitosten yleisimmin käyttämät ensihoitovälineet.
Pitkien etäisyyksien maakunnassamme avun nopean perille saannin takeena käytetään helikoptereita, joilla tähdätään nopeaan interventioon vammasta, tai muusta avun tarpeesta riippumatta.
Myös nopea jatkohoitoon kuljetus on ilmateitse pelastamisen vahvuuksia.
Lapin Pelastushelikopteri Aslak on valmiina myös tulevan kesäkauden seikkailijoiden matkan turvaamisessa. Nautinnollisia elämyksiä! Aslak, turvanasi Lapissa!
Heikki Lindberg