Pelastushelikopteritoiminnan välttämättömyys pitkien etäisyyksien Lapissa

Pääkirjoitus 3/2024.

Lapin Pelastushelikopteri Aslak aloitti toimintansa 1997 ja oli yksi neljästä pelastushelikopteripalveluita tuottavasta yhdistyksestä. Suomessa pelastushelikopteritoiminnan aloitti vuonna 1992 Medi-Heli, jonka nimeä kuulee edelleen käytettävän kansankielessä pelastushelikoptereista puhuttaessa. Tätä nykyä Aslak on ainoa Suomessa toimiva yhdistyspohjainen pelastushelikopteri muiden yhdistysten lopetettua toimintansa 2012 aloittaneen valtakunnallisen lääkärihelikopteripalveluita tuottavan Finnhemsin myötä.

Lapin Pelastushelikopterin Tuki ry päätti kuitenkin jatkaa toimintaansa omalla varainhankinnallaan. Syy tälle päätökselle oli ilmeinen, sillä pitkien etäisyyksien maakunnassa monitoimipelastushelikopterille oli selkeä tarve pelastustoimen tehtävien hoitamisessa. Sijainniltaan ja sääolosuhteiltaan optimaalinen Sodankylän tukikohta tuki päätöksen tekemisessä ja 1.1.2013 alkaen Aslak on hoitanut pelastustoimeen kuuluvia tehtäviä. Aslak on Lapin pelastuslaitoksen sopimusyksikkö ja tuottaa pelastustoimen käyttöön pelastus- evakuointi- etsintä ja sammutuskyvykkyydet.   

Tätä nykyä pelastushelikopteritoiminnan merkitys korostuu kasvavien turistimäärien, sekä muun elinkeinoelämän asettamien vaatimusten vuoksi. Pelastuslaitoksen resurssien riittävyyteen kopterin käytöllä on myös suuri merkitys, sillä esimerkiksi pelastushelikopterilla tehty maastopelastustehtävä voi kestää muutamia tunteja sen sijaan, että pelastushenkilöstö hoitaisi tehtävän maata pitkin. Johtovastuussa oleva pelastusviranomainen tekee tapauskohtaisesti päätöksen kopterin käytöstä ottaen huomioon tehtävän luonne, resurssien riittävyys, tai kohdehenkilön saama hyöty kopterin mahdollistamasta nopeammasta interventiosta. 

Tässä numerossa keskitymme itse asiaan, eli pelastushelikopteritoimintaan. Lehden sivuilla sivutaan niin teknistä puolta, kuin työtä HTCM-pelastajan näkökulmasta.  

Lopuksi; Lapin Pelastushelikopteri Aslakin toiminta ei ole itsestään selvyys. Sen monivaiheiseen historiaan mahtuu vakaampia ja epävakaampia kausia. Tällä hetkellä Aslakin tilanne on lähes kriittinen johtuen yhteiskunnallisesta taloustilanteesta. Oma varainhankinta ei tuota riittävästi, eikä se operatiivisten tuottojen kanssa riitä kattamaan toimintamenoja. Olemme tilanteessa, jossa niukkuutta jaetaan kaikkialle, mutta samalla turvallisuutta lisäävät toiminnot täytyisi tavalla, tai toisella turvata.   

Me Pelastushelikopteri Aslakissa teemme päivittäin työtä tämän suorituskyvyn varmistamiseksi ja kehittämiseksi. Olemme vakuuttuneita toimintamme välttämättömyydestä ja sitoudumme sen turvaamiseen myös jatkossa! 

Heikki Lindberg, toiminnanjohtaja

Aslakia tukemassa